De hele marathon is een echte uitdaging en een geweldige eilandervaring. Geniet onderweg van de fraaie route langs de haven, door de dorpen, over de Boschplaat, door de duinen en over het strand!
Start: 12.40 uur, Torenstraat (West-Terschelling)
Finish: Brandarisplein
Tarief: nog niet bekend
De inschrijving voor de hele marathon opent medio april 2025.
Let op: de hele marathon heeft een tijdslimiet van 5 uur. Dat houdt in dat er op het 32,5km-punt bij Midsland aan Zee om 16.30 uur (dus na 3 uur 50) een cut-off is.
Je kunt bij de Berenloop Terschelling kiezen uit de halve marathon (21,1 km) en de hele marathon (42,2 km).
De hele marathon start om 12.40 uur. De starttijden van de overige afstanden vind je hier.
De Berenloop maakt voor de tijdregistratie gebruik van de BibTag in het startnummer.
De nummers 1, 2 en 3 van de hele en halve marathon ontvangen respectievelijk €150,00, €100,00 en €50,00.
Verder zijn er per leeftijdscategorie drie ereprijzen te winnen. Deze leeftijdscategorieën zijn:
Heren Senioren-M40-M50-M60
Dames Senioren-V40-V50-V60
NB: Alleen wedstrijdlopers (dus met een wedstrijdlicentie van de Atletiekunie) komen in aanmerking voor de prijzen.
Voor de hele en halve marathon vindt de prijsuitreiking plaats om 17.00 uur in de Torenstraat naast het Raadscafé.
Er gelden de volgende tijdslimieten:
Lopers die deze limieten overschrijden, worden niet in de einduitslag opgenomen.
Let op: er is een cut off bij het 32,5km-punt in Midsland aan Zee om 16.30 uur. Hierna worden geen lopers meer doorgelaten. Bij dit punt is ook een arts aanwezig die lopers die niet meer verder kunnen of geen kans hebben om voor de limiet de finish te halen, dringend adviseert om te stoppen.
Er geldt een limiet van 1.000 deelnemers op de 42,2 km en 4.250 op de 21,1 km.
Voor deelname van jongeren aan de Berenloop hanteren we de richtlijnen van de Atletiekunie. Er gelden daarom de volgende minimumleeftijden:
Onze merchandise-stand vind je in de terminal van Rederij Doeksen op vrijdag 31 oktober van 12.30 tot 18.00 uur en op zaterdag 1 november van 10.00 tot 17.00 uur. Er zijn o.a. leuke truien, vesten en hoodies te koop, dus kom vooral even langs!
Wil je na het Berenloopweekend alsnog merchandise bestellen, dan kan dat in de Berenloop-webshop die in het weekend online gaat.
Ja, er is zowel op zaterdag (Kleintje Berenloop 5 en 10km) als op zondag (Berenloop hele en halve marathon) een live-stream van de start en finish.
De Berenloop wordt ieder jaar georganiseerd in het eerste weekend na de herfstvakantie. Dat betekent dat de Berenloop volgend jaar wordt gehouden in het weekend van zaterdag 31 oktober en zondag 1 november 2026.
De inschrijving voor de Berenloop opent medio april 2025.
De inschrijving sluit eind oktober 2025 of eerder wanneer de inschrijflimiet is gehaald.
1. Ga naar de pagina ‘inschrijven‘
2. Kies je onderdeel en klik op ‘Inschrijven’
3. Doorloop alle stappen van het inschrijfformulier
4. Zodra je bent ingeschreven, ontvang je per e-mail een bevestigingsmail van ‘noreply@atleta.cc’. Via de link ‘Open dashboard’ kun je jouw inschrijving inzien en beheren.
Hoeveel kost het om in te schrijven?
De tarieven vind je hier.
Bij de 21 en 42 kilometer zijn de leeftijdscategorieën:
Heren:
Senioren-M40-M50-M60
Dames:
Senioren-V40-V50-V60
De bevestigingsmail is afkomstig van ‘noreply@atleta.cc’. Check ook jouw spam of ongewenste mail.
Als je geen bevestigingsmail hebt ontvangen, neem dan contact op via dit formulier. Mogelijk heb je een typefoutje gemaakt in het e-mailadres.
Na het sluiten van de online inschrijving is het niet meer mogelijk in te schrijven. Er is dan ook géén na-inschrijving.
Deelnemers aan de Berenloop ontvangen bij de finish een medaille.
Bij de inschrijving van de hele en de halve marathon kun je een functioneel t-shirt bestellen dat je van te voren (medio oktober) krijgt thuisgestuurd.
Wil je na het Berenloopweekend alsnog een shirt bestellen, dan kan dat in de Berenloop-webshop.
De startnummers worden medio oktober per post naar het opgegeven huisadres (alleen adressen binnen Nederland) gestuurd. Je hoeft ze dus niet op te halen.
Voor deelnemers in het buitenland ligt het startnummer klaar bij het wedstrijdsecretariaat tegenover de veerbootterminal.
Het is verplicht om de startnummers duidelijk zichtbaar aan de voorzijde te dragen. Een dringend advies: vul achterop je startnummer de contactinformatie in. Dat maakt het voor hulpverleners een stuk eenvoudiger om, mocht er wat aan de hand zijn, familie en/of vrienden te bereiken.
Ga naar ‘Open dashboard’ in jouw bevestigingsmail om jouw persoonlijke gegevens te wijzigen.
Jouw afstand wijzigen kun je doen door contact met ons op te nemen via dit formulier.
Het wijzigen van jouw gegevens is mogelijk t/m 21 september 2025.
Wijzigen na 21 september is nog mogelijk op zaterdag 1 november en zondag 2 november bij het wedstrijdsecretariaat in het VVV kantoor.
Download hier alvast het wijzigingsformulier van de Berenloop en lever deze in op 1 of 2 november bij het wedstrijdsecretariaat.
Wijzigingskosten
– Naamwijziging (excl. afstand) € 5,00
– ½ naar 1/1 marathon € 10,00
– 1/1 naar ½ marathon € 5,00
– Startnummer vergeten/kwijt € 10,00
Overige wijzigingen bijv.
– Recreant naar wedstrijd € 5,00
– Maximale wijzigingskosten € 15,00
– Na-inschrijving hele marathon € 39,50
Geen overboekingen mogelijk tussen Kleintje Berenloop van 1 november en de Berenloop op 2 november.
Als je niet mee kunt of wilt doen, dan kun je jouw inschrijving aan iemand anders overdragen. Hoe dat gaat, zie je bij de vraag over ‘overdragen’.
Bij annulering is er geen restitutie van het inschrijfgeld mogelijk.
Overdragen tot en met 25 september:
Ga naar ‘Open dashboard’ in jouw bevestigingsmail. Open jouw registratie, klik in jouw ticket op ‘Bewerken’ en vul de gegevens in van de persoon aan wie je jouw ticket wilt toewijzen en klik op ‘Opslaan’.
Vergeet niet ook jouw extra producten aan die persoon toe te wijzen.
Indien je na de uiterste wijzigingsdatum, 25 september 2024, een ticket toewijst, ontvangt de oorspronkelijke deelnemer het startbewijs en eventuele extra’s. Onderling dien je te regelen dat dit bij de nieuwe deelnemer terecht komt.
Wijzigen na 25 september is nog mogelijk op zaterdag 9 november en zondag 10 november bij het wedstrijdsecretariaat in het VVV kantoor.
De openingstijden zijn op zaterdag 9 november van 15.30 – 16.30 uur en op zondag 10 november vanaf 10.00 uur.
Download hier alvast het wijzigingsformulier van de Berenloop en lever deze in op 9 of 10 november bij het wedstrijdsecretariaat.
Wijzigingskosten
– Naamwijziging (excl. afstand) € 5,00
– ½ naar 1/1 marathon € 10,00
– 1/1 naar ½ marathon € 5,00
– Startnummer vergeten/kwijt € 10,00
Overige wijzigingen bijv.
– Recreant naar wedstrijd € 5,00
– Maximale wijzigingskosten € 15,00
– Na-inschrijving hele marathon € 39,50
Geen overboekingen mogelijk tussen Kleintje Berenloop van 9 november en de Berenloop op 10 november.
Het is niet mogelijk te wijzigen tussen een afstand op de zaterdag (Kleintje Berenloop) naar de zondag (hele/halve marathon) en andersom.
Als je jouw e-mailadres eerder hebt gebruikt tijdens een inschrijving, kies dan tijdens jouw nieuwe inschrijving voor ‘Inloggen’. Je ontvangt een code van ‘noreply@atleta.cc’ om in te loggen en verder in te schrijven.
Als je eenmaal ingeschreven staat, kan je in jouw dashboard inloggen. De link naar jouw dashboard vind je in de bevestigingsmail van jouw inschrijving.
De bevestigingsmail is afkomstig van ‘noreply@atleta.cc’. Check ook jouw spam of ongewenste mail.
Als je geen bevestigingsmail hebt ontvangen, neem dan contact op via dit formulier. Mogelijk heb je een typefoutje gemaakt in het e-mailadres.
Bij de 21 km en 42 km zijn er om de 5 km verzorgingsposten met (in vaste volgorde): water, sportdrank, cola, fruit en ontbijtkoek. Hierna volgen de eigen drankjes en sponzen. Aan de finish is er water, thee, bouillon en sportdrank.
Je kunt (voor de marathon) je eigen drankjes uiterlijk tot 11.45 uur afgeven bij de Brandaris. Er staan hiervoor bakken met de opgegeven afstand op de bankjes naast de Brandaris.
Bij elke verzorgingspost is EHBO aanwezig. Ook staan er dixies langs de route, evenals afvalbakken om het afval in te deponeren. Let op: gooi geen lege verpakkingen op de weg, je loopt door natuurgebied!
Je kunt (voor de hele marathon) jouw eigen drankjes uiterlijk 11.40 uur afgeven bij de Brandaris. Op de bankjes naast de Brandaris staan hiervoor speciale bakken. Deze worden vervolgens naar de diverse verzorgingsposten vervoerd. Onderweg vind je de eigen drankjes aan het eind van iedere verzorgingspost.
Meefietsen op de halve marathon is niet toegestaan. Meefietsen op de hele marathon is slechts op sommige gedeeltes toegestaan. Houd er rekening mee dat er op diverse punten onderweg omleidingen zijn voor fietsers. Klik op onderstaande link voor de speciale fietskaart:
Berenloop_Fiets_Route_2023_02
Voor alle duidelijkheid: de speciale fietsroute geldt voor het westelijk gedeelte van de route. Vanaf Midsland is het voor de supporters van de hele marathon toegestaan om via Lies en Hoorn naar Oosterend te fietsen, en via Hoorn en Lies weer terug naar Midsland. Vanaf ET-10 in Midsland-Noord (op het 31km-punt) geldt de verplichte fietsroute weer.
Let op: de Longway is vanaf West aan Zee (Paal 8) tijdens de Berenloop tot 15.00 uur afgesloten voor fietsers. Begeleidende fietsers kunnen vanaf West aan Zee (Paal 8) via de Badweg terug naar West-Terschelling fietsen.
Begeleiding door fietsers is bij Kleintje Berenloop – vanwege de grote drukte en de smalle paden – niet toegestaan.
Het is niet toegestaan om aan de Berenloop of Kleintje Berenloop deel te nemen met een hond.
De Berenloop is, evenals Kleintje Berenloop, een hardloopevenement. Het is daarom niet toegestaan om deel te nemen met hulpmiddelen zoals handbikes, hardloopkarren/babyjoggers, steps, autopeds etc.
Je kunt hier een plattegrond van West downloaden.
Op het Brandarisplein zijn toiletten aanwezig, ook staat er bij iedere verzorgingspost een dixi voor de halve en hele marathon.
Je kunt je handbagage – voor eigen risico – achterlaten in een van de kleedgelegenheden. Heb je een fiets gehuurd, dan kun je grote bagagestukken meegeven aan de fietsenverhuurder. Je kunt grote bagagestukken ook in de bagagekarretjes plaatsen van Rederij Doeksen op het haventerrein. Let op: deze karretjes blijven op het eiland.
Kom je op zondagochtend met de boot aan, kun je je tas achterlaten in een van de kleedgelegenheden of ook in de bagagekarren plaatsen.
Kleedgelegenheid voor de hele marathon:
Sporthal: dames en heren
Kleedgelegenheden voor de halve marathon:
Jachthaven: dames en heren
Parkeergarage Hotel Schylge: heren
Landal Kaap West: dames
NB: Er zijn alleen douches in de Jachthaven en de Sporthal
Tot 16.00 uur:
Landal Kaap West en Hotel Schylge
Tot 18.00 uur:
Jachthaven.
Tot 18.30 uur:
Sporthal Dennenweg
Voor informatie over de vele verblijfsmogelijkheden en arrangementen kun je terecht bij de VVV Terschelling.
Bij de start, finish en op het parcours is medische begeleiding aanwezig; bij iedere verzorgingspost bevindt zich tevens een EHBO-post.
Boek op tijd de boot voor zowel de heen- als terugreis via www.rederijdoeksen.nl. Dit geldt ook wanneer je op de wedstrijddag heen en weer gaat. Tijdens het Berenloopweekend wordt de gewone dienstregeling uitgebreid met een aantal extra boten.
In Harlingen zijn diverse mogelijkheden om lang te parkeren. Zie hiervoor www.parkerenharlingen.nl. Let op: wil je parkeren op P1, het hoofdterrein, dan moet je vooraf een plek reserveren.
In verband met de beperkte ruimte en afsluitingen rondom het start- en finishgebied is het niet mogelijk in het dorp te parkeren. We vragen je daarom op de fiets of per bus naar de start en finish te komen en deze te parkeren op de aangegeven locaties.
Er zin twee plekken waar je op zondag de fiets kunt parkeren:
– op de parkeerplaats bij het gemeentehuis.
– op het parkeerterrein achter de Brandaris. Let op: hier is beperkt plek.
Naast de reguliere dienstregeling rijden er tijdens het Berenloopweekend diverse extra bussen. Na afloop van de Berenloop rijden er gratis pendelbusjes vanaf de kledingafgifte c.q. het Centrum voor Natuur en Landschap (Burg. Reedekerstraat) naar het zwembad en naar Hotel Schylge. Kijk voor alle informatie over de busdiensten op het eiland: www.bus-terschelling.nl.
Indien noodzakelijk volgen wij de richtlijnen van de overheid.
In het geval dat het evenement wordt afgelast vindt geen restitutie plaats van het inschrijfgeld.
Voor vragen over de Berenloop kun je terecht bij het wedstrijdsecretariaat: Jouke en Bonnie Valk, Klaas Taekesland 4, 9076 JA St.-Annaparochie, e-mail: inschrijven@terschellingmarathon.nl
In het weekend van de Berenloop is het wedstrijdsecretariaat gevestigd in het VVV-kantoor, tegenover de veerbootterminal. De openingstijden zijn op zaterdag 9 november van 15.30 – 16.30 uur en op zondag 10 november vanaf 10.00 uur.
Tijdens de inschrijving kan er er een vrijwillige bijdrage worden gedaan aan Staatsbosbeheer als vergoeding voor het gebruik van het terrein in de natuur. Deze bijdrage zal dit jaar worden gebruikt voor het realiseren van de speelplaats voor mindervaliden bij de Natuurschuur van Staatsbosbeheer in Lies (op het 25km-punt van de marathon). Je kunt aan dit goede doel doneren door bij de inschrijving het ‘vrijwillige bijdrage-vinkje’ aan te klikken.
Iedere deelnemer loopt op eigen risico en voor eigen verantwoordelijkheid. De organisatie aanvaardt t.o.v de deelnemers geen enkele aansprakelijkheid, van welke aard dan ook. Verzekering is een zaak van de deelnemers zelf. Bij onverhoopte afgelasting vindt geen restitutie van het inschrijfgeld plaats. Op de Berenloop zijn de Algemene Voorwaarden van de SET (Stichting Evenementen Terschelling) van toepassing.
Iedere deelnemer dient zich de houden aan de aanwijzingen van de wedstrijdleiding. Doe je dat niet, loop je het risico niet in de uitslagen te worden opgenomen.