
Ervaar het eiland tijdens de fraaie route langs de haven, door de dorpen, door de duinen en over het strand!
Start: 12.00 uur, Torenstraat, West-Terschelling
Finish: Brandarisplein
Tarief: €35,00
De inschrijving voor de halve marathon is inmiddels gesloten vanwege het bereiken van de deelnemerslimiet.
De start van de hele marathon is in de Torenstraat op West-Terschelling. De finish is onder de Brandaris.
Je kunt bij de Berenloop Terschelling op zondag kiezen uit de halve (21,1 km) en de hele (42,2 km) marathon. Op zaterdag kun je bij Kleintje Berenloop kiezen uit 5 of 10 km.
De halve marathon start om 12.00 uur. De hele marathon start om 12.40 uur.
De Berenloop maakt voor de tijdregistratie gebruik van de BibTag. Dat betekent dat de netto-tijd wordt geregistreerd.
Er gelden de volgende tijdslimieten:
Lopers die deze limieten overschrijden, worden niet in de einduitslag opgenomen.
Let op: de strandopgang bij Midsland aan Zee (op het 33km-punt) wordt om 16.15 uur gesloten voor alle lopers. Het oordeel van de wedstrijdleider is hier bindend.
De nummers 1, 2 en 3 van de hele en halve marathon ontvangen respectievelijk €150,00, €100,00 en €50,00.
Voor verbetering van een parcoursrecord op de halve en de hele marathon is €250,00 beschikbaar.
Verder zijn er per leeftijdscategorie drie ereprijzen te winnen. Deze leeftijdscategorieën zijn:
Heren Senioren-M40-M50-M60
Dames Senioren-V40-V50-V60
Voor de hele en halve marathon vindt de prijsuitreiking plaats om 17.00 uur in de Torenstraat naast het Raadscafé.
Er geldt een limiet van 1.000 deelnemers op de 42,2 km en 4.250 op de 21,1 km.
Voor deelname van jongeren aan de Berenloop hanteren we de richtlijnen van de Atletiekunie. Er gelden daarom de volgende minimumleeftijden:
De Berenloop wordt ieder jaar georganiseerd in het eerste weekend na de herfstvakantie. Dat betekent dat de Berenloop volgend jaar wordt gehouden in het weekend van zaterdag 9 en zondag 10 november 2024.
Je kunt je vanaf vrijdag 12 mei 2023 om 20.00 uur voor alle afstanden inschrijven.
De inschrijving sluit op 30 oktober 2023 of eerder wanneer de inschrijflimiet is gehaald.
1. Ga naar de pagina ‘inschrijven‘
2. Kies je onderdeel en klik op ‘Inschrijven’
3. Doorloop alle stappen van het inschrijfformulier
4. Zodra je bent ingeschreven, ontvang je per e-mail een bevestigingsmail van ‘noreply@atleta.cc’. Via de link ‘Open dashboard’ kun je jouw inschrijving inzien en beheren.
Hoeveel kost het om in te schrijven?
De tarieven vind je hier.
De bevestigingsmail is afkomstig van ‘noreply@atleta.cc’. Check ook jouw spam of ongewenste mail.
Als je geen bevestigingsmail hebt ontvangen, neem dan contact op via dit formulier. Mogelijk heb je een typefoutje gemaakt in het e-mailadres.
Na het sluiten van de online inschrijving is het niet meer mogelijk in te schrijven. Er is dan ook géén na-inschrijving.
Bij de inschrijving van de hele en de halve marathon kun je een functioneel t-shirt bestellen voor 20 euro (incl. verzendingskosten). Het shirt krijg je van te voren (medio oktober) thuisgestuurd.
Deelnemers aan de Berenloop ontvangen bij de finish een medaille.
De startnummers worden medio oktober per post naar het opgegeven huisadres (alleen adressen binnen Nederland) gestuurd. Je hoeft ze dus niet op te halen.
Voor deelnemers in het buitenland ligt het startnummer klaar bij het wedstrijdsecretariaat tegenover de veerbootterminal.
Het is verplicht om de startnummers duidelijk zichtbaar aan de voorzijde te dragen. Een dringend advies: vul achterop je startnummer de contactinformatie in. Dat maakt het voor hulpverleners een stuk eenvoudiger om, mocht er wat aan de hand zijn, familie en/of vrienden te bereiken.
Ga naar ‘Open dashboard’ in jouw bevestigingsmail om jouw persoonlijke gegevens te wijzigen.
Jouw afstand wijzigen kun je doen door contact met ons op te nemen via dit formulier.
Het wijzigen van jouw gegevens is mogelijk t/m 25 september 2023.
Wijzigen na 25 september is nog mogelijk op zaterdag 4 november en zondag 5 november bij het wedstrijdsecretariaat in het VVV kantoor.
Wijzigingskosten
– Naamwijziging (excl. afstand) € 5,00
– ½ naar 1/1 marathon € 10,00
– 1/1 naar ½ marathon € 5,00
– Startnummer vergeten/kwijt € 10,00
Overige wijzigingen bijv.
– Recreant naar wedstrijd € 5,00
– Maximale wijzigingskosten € 15,00
– Na-inschrijving hele marathon € 39,50
Geen overboekingen mogelijk tussen Kleintje Berenloop van 4 november en de Berenloop op 5 november.
Als je niet mee kunt of wilt doen, dan kun je jouw inschrijving aan iemand anders overdragen. Hoe dat gaat, zie je bij de vraag over ‘overdragen’.
Bij annulering is er geen restitutie van het inschrijfgeld mogelijk.
Ga naar ‘Open dashboard’ in jouw bevestigingsmail. Open jouw registratie, klik in jouw ticket op ‘Bewerken’ en vul de gegevens in van de persoon aan wie je jouw ticket wilt toewijzen en klik op ‘Opslaan’.
Vergeet niet ook jouw extra producten aan die persoon toe te wijzen.
Indien je na de uiterste wijzigingsdatum, 25 september 2023, een ticket toewijst, ontvangt de oorspronkelijke deelnemer het startbewijs en eventuele extra’s. Onderling dien je te regelen dat dit bij de nieuwe deelnemer terecht komt.
Je kunt jouw inschrijving t/m 25 september 2023 toewijzen aan iemand anders. De overdracht is voor eigen risico. De organisatie bemiddelt hier niet in.
Het is niet mogelijk te wijzigen tussen een afstand op de zaterdag (Kleintje Berenloop) naar de zondag (hele/halve marathon) en andersom.
Als je jouw e-mailadres eerder hebt gebruikt tijdens een inschrijving, kies dan tijdens jouw nieuwe inschrijving voor ‘Inloggen’. Je ontvangt een code van ‘noreply@atleta.cc’ om in te loggen en verder in te schrijven.
Als je eenmaal ingeschreven staat, kan je in jouw dashboard inloggen. De link naar jouw dashboard vind je in de bevestigingsmail van jouw inschrijving.
De bevestigingsmail is afkomstig van ‘noreply@atleta.cc’. Check ook jouw spam of ongewenste mail.
Als je geen bevestigingsmail hebt ontvangen, neem dan contact op via dit formulier. Mogelijk heb je een typefoutje gemaakt in het e-mailadres.
Bij de 21 km en 42 km zijn er om de 5 km verzorgingsposten met (in vaste volgorde): water, sportdrank, cola, fruit en ontbijtkoek. Hierna volgen de eigen drankjes en sponzen. Aan de finish is er water, thee, bouillon en sportdrank.
Bij elke verzorgingspost is EHBO aanwezig. Ook staan er dixies langs de route, evenals afvalbakken om het afval in te deponeren. Let op: gooi geen lege verpakkingen op de weg, je loopt door natuurgebied!
Voor de halve marathon kun je geen eigen drankjes afgeven. Voor de hele marathon kan dat wel.
Voor verbetering van een parcoursrecord op de hele of halve marathon is € 250,00 beschikbaar.
Gezien de drukte op het parcours raden wij je af om mee te fietsen, zeker op de halve marathon. Fiets je toch mee, dan is het goed om te weten dat er op diverse punten onderweg omleidingen zijn voor fietsers.
Let op: de Longway is vanaf West aan Zee (Paal 8) tijdens de Berenloop afgesloten voor ALLE fietsers. Begeleidende fietsers kunnen vanaf West aan Zee (Paal 8) via de Badweg terug naar West-Terschelling fietsen.
Begeleiding door fietsers is bij Kleintje Berenloop – vanwege de grote drukte en de smalle paden – niet toegestaan.
Het is niet toegestaan om aan de Berenloop of Kleintje Berenloop deel te nemen met een hond.
De Berenloop is, evenals Kleintje Berenloop, een hardloopevenement. Het is daarom niet toegestaan om deel te nemen met hulpmiddelen zoals handbikes, hardloopkarren/babyjoggers, steps, autopeds etc.
Op het Brandarisplein zijn toiletten aanwezig, ook staat er bij iedere verzorgingspost een dixi voor de halve en hele marathon.
Kleedgelegenheden voor de halve marathon:
Jachthaven: dames en heren
Parkeergarage Hotel Schylge: heren
Landal Kaap West: dames
Kleedgelegenheid voor de hele marathon:
Sporthal: dames en heren
NB: Er zijn alleen douches in de Jachthaven en de Sporthal
Je kunt je handbagage – voor eigen risico – achterlaten in een van de kleedgelegenheden. Heb je een fiets gehuurd, dan kun je grote bagagestukken meegeven aan de fietsenverhuurder. Je kunt grote bagagestukken ook in de bagagekarretjes plaatsen van Rederij Doeksen op het haventerrein. Let op: deze karretjes blijven op het eiland.
Kom je op zondagochtend met de boot aan, kun je je tas achterlaten in een van de kleedgelegenheden of ook in de bagagekarren plaatsen.
Voor informatie over de vele verblijfsmogelijkheden en arrangementen kun je o.a. terecht bij de VVV Terschelling.
Bij de start, finish en op het parcours is medische begeleiding aanwezig; bij iedere verzorgingspost bevindt zich tevens een EHBO-post.
Boek op tijd de boot voor zowel de heen- als terugreis via www.rederijdoeksen.nl. Dit geldt ook wanneer je alleen op de wedstrijddag heen en weer gaat. Tijdens het Berenloopweekend wordt de gewone dienstregeling uitgebreid met een aantal extra boten.
Ook dit jaar organiseert Stichting Zeesleper de Holland een arrangement rondom de Berenloop – voor lopers, supporters én eilandliefhebbers. Je gaat op zondag heen en weer en kunt op de heenweg genieten van een stevig ontbijt en op de terugweg van een stamppotbuffet. Meer weten? Kijk op ZSB HOLLAND Informatie Berenloop
In Harlingen zijn diverse mogelijkheden om lang te parkeren. Zie hiervoor www.parkerenharlingen.nl. Let op: wil je parkeren op P1, het hoofdterrein, dan moet je vooraf reserveren.
In verband met de beperkte ruimte en afsluitingen rondom het start- en finishgebied is het niet mogelijk een auto te parkeren. We vragen je daarom op de fiets of met de bus naar de start en finish te komen.
Er zijn twee plekken waar je op zondag de fiets kunt parkeren:
– op de parkeerplaats bij het gemeentehuis.
– op het parkeerterrein achter de Brandaris. Let op: hier is beperkt plek.
Naast de reguliere dienstregeling rijden er tijdens het Berenloopweekend diverse extra bussen. Kijk voor alle informatie over de busdiensten op het eiland: www.bus-terschelling.nl.
We houden ons uiteraard aan de richtlijnen van de overheid voor wat betreft eventuele coronamaatrdegelen.
In het geval dat het evenement wordt afgelast vindt geen restitutie plaats van het inschrijfgeld.
Voor vragen over de Berenloop kun je terecht bij het wedstrijdsecretariaat: Jouke en Bonnie Valk, Klaas Taekesland 4, 9076 JA St.-Annaparochie, e-mail: info@terschellingmarathon.nl
In het weekend van de Berenloop is het wedstrijdsecretariaat gevestigd in het VVV-kantoor, tegenover de veerbootterminal. De openingstijden zijn op zaterdag 4 november van 15.30 – 16.30 uur en op zondag 5 november vanaf 10.00 uur.
Tijdens de inschrijving kan er er een vrijwillige bijdrage worden gedaan aan Staatsbosbeheer als vergoeding voor het gebruik van het terrein in de natuur. Deze bijdrage zal dit jaar worden gebruikt voor het realiseren van de speelplaats voor mindervaliden bij de Natuurschuur van Staatsbosbeheer in Lies (op het 25km-punt van de marathon). Je kunt aan dit goede doel doneren door bij de inschrijving het ‘vrijwillige bijdrage-vinkje’ aan te klikken.
Iedere deelnemer loopt op eigen risico en voor eigen verantwoordelijkheid. De organisatie aanvaardt t.o.v de deelnemers geen enkele aansprakelijkheid, van welke aard dan ook. Verzekering is een zaak van de deelnemers zelf. Bij onverhoopte afgelasting vindt geen restitutie van het inschrijfgeld plaats. Op de Berenloop zijn de Algemene Voorwaarden van de SET (Stichting Evenementen Terschelling) van toepassing.
Iedere deelnemer dient zich de houden aan de aanwijzingen van de wedstrijdleiding. Doe je dat niet, loop je het risico niet in de uitslagen te worden opgenomen.